עשרת הדיברות – הבסיס המוסרי של החברה האנושית

מאת: רוני קרביץ

מה יש בהן, בעשרת הדברות, שאין במערכת חוקים אחרת?

מה גרם לז'אן ז'אק רוסו להגדיר את משה "גדול המחוקקים בכל הזמנים" ומה יש לנו ללמוד מעשרת הערכים המקודשים של האנושות כולה

אנחנו חיים בעידן המקדש את המודרנה, החדש והעדכני. יחד עם זאת, בכל מה שנוגע למוסר וערכים, מסתבר שעשרת הכללים שנוסחו במדבר סיני  לפני למעלה מ-3,000 שנה – הפכו לחוקת העל של המוסריות המערבית.

נתחיל דווקא בבית הלורדים בלונדון. כאשר הלורד הרב יעקובוביץ', רבה הראשי של יהדות אנגליה, התמנה לתפקידו הרם, איחלו לו חבריו ברכת "מזל טוב לרב היהודי הראשון בבית המחוקקים". הרב יעקובוביץ' הצביע על תמונה המכסה את הקיר כולו, ובה דמותו של משה רבנו יורד מהר סיני ובידיו לוחות הברית "אני השני" הוא אמר "הוא הראשון."

מעבר לתעלת למאנש, היטיב להגדיר ז'אן ז'אק רוסו, האב הרוחני של המהפכה הצרפתית, את משה רבנו במילים "גדול המחוקקים בכל הזמנים".

ואם נתקדם עוד צעד מזרחה, נגדלה את הטקסט המדהים שכתב לא אחר מאשר ניטשה שכתב את הטקסט המדהים הבא:

"ב"ברית הישנה" היהודית, זה ספר הצדק האלהי, מצויים אנשים, דברים ונאומים, בסגנון גדול כל כך, שאין כלום בספרות יון והודו שיוכל להידמות אליו. אתה ניצב באימה וביראת כבוד בפני שרידים אדירים אלה של מה שהאדם היווה פעם, ואתה מהרהר את הרהוריך הנוגים על אסיה הזקנה ועל אותו חצי-אי המשתרבב ממנה, זו אירופה, הרוצה, ויהי מה, להיראות לגבי אסיה ל'התקדמות האדם" (…) ייתכן וזהו מעשה החוצפה הגדול ביותר ו"חטא כלפי הרוח" הכבד ביותר מכל מה שמעיק על מצפונה של אירופה הספרותית."

נקפוץ אל מעבר לאוקיינוס, שם פסל עשרת הדיברות מעטר את ספריית הקונגרס ואת גבעת הקפיטול. ובהתחשב בעובדה שמדובר במדינה בה קיימת הפרדת הדת מהמדינה בחוקה, במבט מהצד זה עשוי להישמע מעט מוזר לגלות שבמדינת קליפורניה, שאלמלא הייתה חלק מארה"ב היא הייתה לכלכלה השמינית בגודלה בעולם, אושר בסנט ברוב עצום של שתי המפלגות החוק הבא, ואני מצטט:

"לעשרת הדיברות השפעה רבה – כמו לכל התנ"ך – על הממשל האזרחי ועקרונות המשפט בארה"ב וקליפורניה…."

מה יש בהן, בעשרת הדברות, שאין במערכת חוקים אחרת?

חירות רוחנית

אם נתבונן בעשרת הדברות, נגלה שם ערכים פשוטים יחסית: לא לגנוב, לא לרמות, לשמור על קדושת המשפחה וכבוד להורים.

אלו ערכים שכל אתיקן עשוי לנסח, בצורה דומה.

אולם הייחודיות של עשרת הדברות אלו דווקא שתי הדברות הראשונות: "אנוכי  ה' אלוהיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים" ו"לא יהיה לך אלוהים אחרים על פני".

אכן. כל אדם יכול לנסח חוקה האוסרת לרצוח, אך באותה מידה כל אדם גם עשוי למחוק את החוק הזה, כאשר זה נוח ומשתלם עבורו.

החברה האירופית של המאה ה-20 איכזבה מאוד בכל מה שנוגע לחוקי הרצח והגניבה, וחברות אחרות כשלו בערכים אחרים. כל עוד האדם מחוקק עבור עצמו את החוקים, הוא גם ירגיש בנוח להגמיש אותם לצרכיו וערכיו. הבשורה בעשרת הדברות היא העובדה כי הערכים הללו אינם תלויים בגחמת האדם, הם נשענים על גבי חוקת-העל של יוצר היקום, האנושות והחברה.

כשהחברה מאמינה במחויבות שלה לערכי-על בלתי תלויים בזמן, מקום או סיטואציה, היא צועדת בראש מורם לקראת מערכת אנושית ומוסרית טובה יותר עבור הקולקטיב ועבור הכלל.

שתפו חברים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

צ'ט כתבים

מאת: רוני קרביץ מה יש בהן, בעשרת הדברות, שאין במערכת חוקים אחרת? מה גרם לז'אן ז'אק רוסו להגדיר את משה "גדול המחוקקים בכל הזמנים" ומה

קרא עוד »

מאת: רונן פריבר 8 מיליארד אזרחי העולם, 195 מדינות,  בכל יום ויום בונים כל אחד את הכלכלה, מערכות החינוך, הבריאות, הנדל"ן, בניינים, בתי מלון וכו

קרא עוד »

מאת: רונן פריבר כיצד עולם הספורט מראה לנו שתופעה בה האדם חושב ומרגיש שלכוח מחשבותיו ובקשותיו יש השלכה על היבראות מציאות מסוימת לפי רצונו? הילדים

קרא עוד »

מאת: משה שמש ספר ישן, התנ"ך, בנה תמונת חזון של עבר המפואר, והציב לעם ישראל את חזונו, ייעודו ותקוות עתידו הלאומי, תקומה, קיבוץ גלויות ושיבת

קרא עוד »

מאת: נפתלי בר נתן כאיש אחד בלב אחד משמעותה של לקבל את התורה אינה להיות דתי, היא גם לא ללמוד את כולה או אפילו להצהיר

קרא עוד »

המים משולים לרגש, השמים משולים לאין סוף.

כאשר ישכיל האדם לנקות את הרגשות שלו בפנימיותו העמוקה, מימי האגם שבו יהפכו צלולים ונקיים עד כדי כך שהשמיים יהפכו חלק ממנו בהשתקפות מדהימה, ואז יתחלף הפתגם "השמים הם הגבול" והפתגם "השמיים ואני אחד" יתפוס את מקומו.
ההבדל בין לקחת ולקבל

כשהאדם רוצה או צריך דבר מה הרצון שלו עלול להפוך אובססיבי ומתוך כך הוא עשוי לדרוש את מושא הרצון בכל מחיר עד כדי כך שהוא ייקח אותו בניגוד לרצונו העמוק של הנותן.

קרא עוד »

ב"פרשת שופטים חומש דברים" נבנית מערכת המשפט העברית, דיינים ושופטים עם סמכויות ושיניים ושוטרים עוצמתיים המבצעים את פסקי הדין⚖️🪚הרלבנטיות לימיינו כה רבה חלקים רבים מארצנו

קרא עוד »

יוצא מעבדות לחירות, מנצח אויבים, קורע את ים סוף, מתעלה לדרגת אמונה, אחדות, אהבה ומגיע למימד רוחני גבוהה ביותר ב"מעמד הר סיני"🌟ואז…נפילה למדרגה נמוכה ביותר:

קרא עוד »

החזון של העולה הראשון לארץ ישראל שעלה בגיל 75 עם אשתו שרי ולוט בן אחיו, היה באמונה, באהבה למה שהוא עשה ובדרך שהוא פרץ🐫למנהיג שהפיץ

קרא עוד »

"כי השחית כל בשר את דרכו על הארץ " נח, דור עשירי למין האנושי, הצדיק היחיד בדורו, בונה תיבה באמצעותה ינצלו הוא, בני ביתו ונציגים

קרא עוד »