ספר ישן, עולם חדש

מאת: משה שמש

ספר ישן, התנ"ך, בנה תמונת חזון של עבר המפואר, והציב לעם ישראל את חזונו, ייעודו ותקוות עתידו הלאומי, תקומה, קיבוץ גלויות ושיבת ציון.

מורה דרך שמורכב מ-24 ספרים

אוצר התרבות של עם ישראל, התנ"ך, כמעצב חזון יעדים ואחרי אלפיים שנות גלות הפך מתקווה למעש, התנ"ך מורכב מ: 24 ספרים, הראשון מביניהם הוא ספר בראשית, והאחרון ע"פ החלוקה הרווחת  ספר דברי הימים, ספר עם כוח מוסרי גדול, שאין דומה לו בתולדות האומות והעמים

אלפיים שנות תקווה

עוצמתו ומקור ייחודו של התנ"ך בחיבור ובזיקה לעַם היהודי, לאמונתו בטחונו, זהותו, תרבותו ומכורתו ההיסטורית. במשך 2,000 שנות גלות, ספר הספרים – התנ"ך היה גורם של תקווה, אורו של הספר הישן זרח מחדש באופן מעשי, אורו המלא האיר על החזון והיעדים עם תקומת מדינת ישראל, חידוש קוממיות של תרבית עברית ששורשיה בספר ישן .

ספר ישן, תרבות חדשה

 מה שלא קרה באלפיים שנה קרה בעשורים בודדים ובתנופה רבה, תחיה של שפת קודש, בדיבור, שיח, כתיבה, שימוש יומיומי, שפה עתיקה שנולדה מחדש והולידה מתוכה תרבות רחבה, ענפה, מעוררת השראה, של יצירה מתחדשת, עיתונות, תקשורת, ספרות, שירה, תיאטרון, מוזיקה, שירים וסרטים.

דוד בן גוריון המוציא לאור מחדש של התנ"ך

"אינני יודע בספרות עם ישראל או בספרות עם אחר אוצר תרבותי וחינוכי שישווה לתנ"ך" אמר דוד בן גוריון, התנ"ך היה תמיד על שולחן משרדו או שידת מיטתו. דוד בן גוריון אבי המדינה, שחקר ולמד מגוון תרבויות והעמיק בחוכמת המערב, המזרח והאסלם, העניק את התפיסה "בלי ידיעת התנ"ך לא תיתכן ידיעת עצמנו, ידיעת מקורנו, רוחנו, ייעודנו ועתידנו".

ראשי תיבות של המילים: תורה, נביאים, כתובים יוצרים את התנ"ך, או בשמו הידוע ספר הספרים – מהסיבה שהוא היסוד של עם ישראל, הוא מכונה בעמנו כ"מקרא" לאור העובדה שנוהגים לקרוא בו באופן קבוע.

שלוש קטגוריות לספר התנ"ך

קטגוריה ראשונה – התורה – בתורה חמישה ספרים, שכולנו מכירים בשם הנפוץ, חמישה חומשי תורה: בראשית, שמות, ויקרא, במדבר, דברים.

קטגוריה שניה – נביאים – קבוצת ספרים אלו מכילה את הנביאים הראשונים , הספרים יהושע, שופטים, שמואל א, שמואל ב , מלכים א, מלכים ב, כמו כן ספרי הנביאים האחרונים , ישעיהו, ירמיהו, יחזקאל ותרי עשר.

קטגוריה שלישית – כתובים – בהם יש את שלושת הספרים , תהלים, משלי, איוב, וכך את חמש המגילות שבתנ"ך – מגילת רות, ספר שיר השירים, מגילת קהלת, מגילת איכה, מגילת אסתר. ספר דניאל, ספרי עזרא ונחמיה , ספר דברי הימים א, ספר דברי הימים ב, המהווים תקציר ההיסטוריה של עם ישראל עד שיבת ציון

"בזכות התנ"ך, זה הקושאן שלנו!"

דוד בן גוריון התבקש להתייצב בפני ועדת פיל בשנת 1936,כדי לטעון להסביר, לפרט ולנמק בפני ועדת חקירה מטעם הוד מלכותו, שהוקמה במטרה לחקור את הסיבות למרד הערבי הגדול, בארץ ישראל תחת שלטון המנדט הבריטי, ולהמליץ על צעדים אסטרטגיים לעתיד.

הועדה ניסתה להבין, מהי זכותם של קבוצת אנשים יהודיים, שבאו מעשרות ארצות שונות, מהי התביעה של עם ישראל על ארץ ישראל?

כאשר פנה אליו ראש הוועדה, הלורד פיל, לדוד בן גוריון, בשאלה המפורסמת "מה לכם ולטענת הזכות על ארץ ישראל? הרי ידוע לכל, שרובכם כלל לא נולדתם פה, וכי אתם הבעלים של ארץ ישראל?" דוד בן גוריון , לא היסס לרגע, הרים בעוצמה את ספר התנ"ך ואמר את ארבעת המילים שמהדהדות עד היום "בזכות התנ"ך, זה הקושאן שלנו!"

 לא געגועים מחוסר אונים, אלא ציפיה לתור זהב מתחדש

דוד בן גוריון ראה כאמור בתנ"ך את הקושאן של עם ישראל למולדתו, ספר הספרים שהציב לעם ישראל את החזון, היעדים ותקוות עתידו, דוד בן גוריון קשר בין התנ"ך, היהדות, תקומה, שיבת עם, קיבוץ גלויות .

 "לא געגועים מחוסרי אונים ליפעת עבר נעלמה, לתור הזהב האגדי שחלף ללא שוב, כמקובל בעמים קדומים אחרים, אלא ציפייה דרוכה לחזון עתיד מתוקן, מבט לאחרית הימים, שבהם תימלא הארץ דעה כמים לים מכסים, העמים וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִיתִּים, לא יישא גוי אל גוי חרב ולא ילמדו עוד מלחמה!

 בן גוריון יצר סדר עדיפות, לפני החזון האוניברסלי הגדול, חובה לתכנן, ליזום ולהגשים את החזון הפרטיקולרי של "קיום ממלכתי לאומי בארץ ישראל" ברוח וצורך העידן היהודי החדש "שיבת השבות, קיבוץ גלויות"

מקור עוצמתו של התנ"ך בחיבור ובזיקה לעם היהודי

עוצמתו של ספר התנ"ך הוא בחיבור ובזיקה לעַם היהודי, לאמונתו בטחונו, זהותו, תרבותו ומכורתו ההיסטורית, עוצמת הרוח של עם ישראל המתחדש שנובע ממעיין של מים חיים, זכים, צוננים ,זורמים מדור לדור , ספר ישן בנה עולם חדש.

משה שמש הינו יועץ אסטרטגי, איש קריאייטיב, מומחה לחדשנות דיגיטלי, ירושלמי שורשי, פעיל לטיפוח זיקה למורשת ולתרבות היהודית-ישראלית הוגה ומייסד פורטל יהדות דיגיטלית.

שתפו חברים

צ'ט כתבים

מאת: רוני קרביץ מה יש בהן, בעשרת הדברות, שאין במערכת חוקים אחרת? מה גרם לז'אן ז'אק רוסו להגדיר את משה "גדול המחוקקים בכל הזמנים" ומה

קרא עוד »

מאת: רונן פריבר 8 מיליארד אזרחי העולם, 195 מדינות,  בכל יום ויום בונים כל אחד את הכלכלה, מערכות החינוך, הבריאות, הנדל"ן, בניינים, בתי מלון וכו

קרא עוד »

מאת: רונן פריבר כיצד עולם הספורט מראה לנו שתופעה בה האדם חושב ומרגיש שלכוח מחשבותיו ובקשותיו יש השלכה על היבראות מציאות מסוימת לפי רצונו? הילדים

קרא עוד »

מאת: משה שמש ספר ישן, התנ"ך, בנה תמונת חזון של עבר המפואר, והציב לעם ישראל את חזונו, ייעודו ותקוות עתידו הלאומי, תקומה, קיבוץ גלויות ושיבת

קרא עוד »

מאת: נפתלי בר נתן כאיש אחד בלב אחד משמעותה של לקבל את התורה אינה להיות דתי, היא גם לא ללמוד את כולה או אפילו להצהיר

קרא עוד »

המים משולים לרגש, השמים משולים לאין סוף.

כאשר ישכיל האדם לנקות את הרגשות שלו בפנימיותו העמוקה, מימי האגם שבו יהפכו צלולים ונקיים עד כדי כך שהשמיים יהפכו חלק ממנו בהשתקפות מדהימה, ואז יתחלף הפתגם "השמים הם הגבול" והפתגם "השמיים ואני אחד" יתפוס את מקומו.
ההבדל בין לקחת ולקבל

כשהאדם רוצה או צריך דבר מה הרצון שלו עלול להפוך אובססיבי ומתוך כך הוא עשוי לדרוש את מושא הרצון בכל מחיר עד כדי כך שהוא ייקח אותו בניגוד לרצונו העמוק של הנותן.

קרא עוד »

ב"פרשת שופטים חומש דברים" נבנית מערכת המשפט העברית, דיינים ושופטים עם סמכויות ושיניים ושוטרים עוצמתיים המבצעים את פסקי הדין⚖️🪚הרלבנטיות לימיינו כה רבה חלקים רבים מארצנו

קרא עוד »

יוצא מעבדות לחירות, מנצח אויבים, קורע את ים סוף, מתעלה לדרגת אמונה, אחדות, אהבה ומגיע למימד רוחני גבוהה ביותר ב"מעמד הר סיני"🌟ואז…נפילה למדרגה נמוכה ביותר:

קרא עוד »

החזון של העולה הראשון לארץ ישראל שעלה בגיל 75 עם אשתו שרי ולוט בן אחיו, היה באמונה, באהבה למה שהוא עשה ובדרך שהוא פרץ🐫למנהיג שהפיץ

קרא עוד »

"כי השחית כל בשר את דרכו על הארץ " נח, דור עשירי למין האנושי, הצדיק היחיד בדורו, בונה תיבה באמצעותה ינצלו הוא, בני ביתו ונציגים

קרא עוד »