נאום המעלית שהפך בחור בן 30 לשר האוצר הראשון באימפריה

מאת: רוני קרביץ

איך נאום המעלית קצר ומבריק של יוסף, עבד אלמוני מצליח לכבוש את ליבו של המלך והופך את האסיר למנהיג אימפריה רבת עוצמה?

מאסיר עולם – למשנה למלך

שר האוצר הראשון שהצמיחה היהדות הייתה דמות מופלאה. לא מדובר כאן באדם שקיבל שני תארים בהרווארד, עם ניסיון בניהול מדינות, שהגיע להציל אימפריה בפני משבר. להפך – מדובר באדם עם רזומה נורא. הוא נולד כמהגר בארם-נהריים. עלה עם אביו לארץ כנען (היא ישראל) והוא בגיל שנה בלבד, בשנה זו גם מתה אימו, רחל. בגיל 17 בלבד הוא נבגד על ידי אחיו, שבתחילה רצו להרוג אותו, ולבסוף מכרו ואתו לעבד.

יוסף (1569-1452 לפנה"ס) בנו של יעקב אבינו, השלישי באבות האומה. יוסף שזכה לכינוי "יוסף הצדיק", שכיהן כשר אוצר וכמשנה לפרעה, מלך האימפריה המצרית, מגיל 30 ועד לפטירתו בגיל 110. האדם שהציל את האימפריה המצרית מקריסה בשעת משבר, ויתכן שהוא אף זה שהפך אותה לאימפריה. בכל מקרה הוא ניצל לחלוטין את המשבר כדי למצב אותה כאימפריה אזורית.

נעצור לרגע ונשאל את עצמינו: מה עובר בראשו של נער שנבעט מהבית בצורה כה בוטה? מה הוא חושב על הבית הזה, ערכיו, אמונותיו, ויושר דרכו? התשובות יעזרו לנו בהמשך.

התקדמות איננה אפשרית ללא שינוי

נמשיך לעקוב אחר קורות חייו הלא-סימפטיים. כעבד, קיבל יוסף את ניהול משק הבית של פוטיפר, שר הטבחים של פרעה. שנה אחת בלבד הוא החזיק בתפקיד הזה כשבסופה הוא עמד בפני הפיתוי הנורא של אשת השר. לחשוב רגע על יוסף, גבר צעיר, יפה תואר ויפה מראה (והיחיד בתנ"ך שקיבל את התואר הזה!) עבד – שאינו מחויב לאמת מידה מוסרית כלשהי, רווק, מנותק מבית הוריו ומהמסורת של המוסריות אותה קיבל שם, והוא מצליח להתגבר על אחד הפיתויים החזקים ביותר – זה בהחלט מעורר השראה.

לא פחות מהעובדה שעל העמידה העיקשת שלו על עקרונותיו הוא שילם מחיר אדיר: אשת השר תעליל עליו שהוא ניסה לפגוע בה, ועל כך הוא לא רק יאבד את משרתו, אלא ייזרק לכלא לשארית חייו.

כל חלום יכול להתגשם

11 שנה מחייו הוא מבלה בבור הנורא, ואז לפתע מזניקים אותו מהבור, לאחר שיצא לו מוניטין של "פותר חלומות": פרעה חולם איזשהו חלום מוזר עם פרות שמנות ורזות וכל זה, ויוסף מצליח לפתור לו את החלום.

אבל פה מתרחש הטוויסט. יוסף מתאר לפרעה כי הממלכה שלו עומדת בפני שבע שנות שובע, ולאחריהן שבע שנות רעב נורא.

סיימת? אוקיי.

אתה רשאי לצאת.

מקסימום גם לקבל איזו מדליה מלכותית.

הנאום ששינה את ההיסטוריה היהודית

אבל יוסף מתעכב עוד כמה רגעים, והוא מבקש לתת לפרעה גם איזשהו טיפ. טיפ כל כך דרמטי שפרעה פשוט קורע את העיניים שלו, פונה לסובבים במילים "הראיתם פעם אדם חכם ונבון כזה", ובאותו מעמד הוא מכתיר את יוסף לשני בחשיבותו באימפריה המצרית.

מה היה שם, בטיפ הזה, ב"נאום מעלית" שהצליח להרשים אדם רם מעלה כמו מנהיג האימפריה המצרית?

הטקסט נמצא לפנינו, בספר בראשית (פרק מא, פסוק לד) שווה לקרוא אותו:

"יַעֲשֶׂה פַרְעֹה וְיַפְקֵד פְּקִדִים עַל הָאָרֶץ וְחִמֵּשׁ אֶת אֶרֶץ מִצְרַיִם בְּשֶׁבַע שְׁנֵי הַשָּׂבָע. וְיִקְבְּצוּ אֶת כָּל אֹכֶל הַשָּׁנִים הַטֹּבֹת הַבָּאֹת הָאֵלֶּה וְיִצְבְּרוּ בָר תַּחַת יַד פַּרְעֹה אֹכֶל בֶּעָרִים וְשָׁמָרוּ. וְהָיָה הָאֹכֶל לְפִקָּדוֹן לָאָרֶץ לְשֶׁבַע שְׁנֵי הָרָעָב אֲשֶׁר תִּהְיֶיןָ בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם וְלֹא תִכָּרֵת הָאָרֶץ בָּרָעָב."

זהו. 44 מילה בסך הכל שהפכו עבד אלמוני, מהגר, למנהיג האימפריה. מה קרה שם בדיוק, בשניות הדרמטיות האלה?

30 שניות, זוז!

יוסף גילה לפרעה בשלושים שניות את הטבע האנושי: "תקשיב, זה שתספר לאזרחים שלך עד מחר שהשפע הגדול שהם רואים מול העיניים הוא רק זמני, ושמחר יהיה עוני ורעב, זה פשוט לא יעבוד. עובדה, תבדוק מה יקרה בעוד 3,800 שנה בארה"ב, ותגלה שאנשים לא מפרישים כסף לפנסיה שלהם. ואתה יודע למה? כי החושים פועלים על האדם הרבה יותר מאשר טבלאות אקסל והיגיון בריא. ואם החושים משדרים לי ש'עכשיו הכל בסדר' אני לא ארגיש לחץ. לכן, פרעה ידידי, קבל טיפ מאדם שכבר הצליח לשרוד משבר אחד כזה, עם אשתו של המעסיק שלי לשעבר, השר שלך פוטיפר. אני הצלחתי לשלוט ברגע האמת בדחפים, באמצעות ההיגיון, וזה הטיפוס שאתה צריך ליד השולחן: אדם שרואה את המחר, ומקבל החלטות לפי הראש ולא לפי הבטן."

"לכן" ממשיך יוסף "אתה חייב להוביל תכנית חיסכון ממשלתית רחבת היקף. אחרת אין שום סיכוי שהדבר הזה יעבוד. אף אדם לא יתייחס לכל גרגיר חיטה שנופל מהמשאית באותה חרדת קודש כמו שיתייחסו לזה בשנים של רעב ומחסור. אם אתה רוצה להבטיח את שימור הממלכה שלך, אל תסמוך על הטבע האנושי."

פרעה, מנהיג של תרבות אינטליגנטית מאוד, הבין ברגע מה אומר לו יוסף, והוא גם מבין שהוא מצא את האדם המתאים לזה.

התוצאות לא איחרו לבוא, ולא איכזבו.

יוסף מלמד אותנו את הכלל הראשון להתנהלות עסקית נבונה: תסתכל כמה צעדים קדימה לפני שאתה פועל. תקבל החלטות על פי העתיד ולא על פי החושים. כך תבטיח את המשך ההצלחה שלך כאדם.

שמואל הנגיד ודון יצחק אברבנאל שרי תור הזהב של ספרד

ההיסטוריה היהודית מלאה בשרי אוצר יהודיים של אימפריות גדולות, לא כולל הישויות המדיניות שהיו לעם ישראל. מהבולטים שבהם: שמואל הנגיד (993-1056) שבגיל 35 התמנה לשר האוצר של האימפריה הספרדית, ובשיא הקריירה שלו התמנה ל"ווזיר הגדול", המשנה למלך גרנדה.

שר אוצר יהודי בולט נוסף חי כמה מאות שנים מאוחר יותר באותה ממלכה: דון יצחק אברבנאל (1437-1508) שכיהן כשר האוצר של האימפריה לפני הגירוש של שנת 1492, ולאחר הגירוש כיהן בתפקיד זה בנאפולי (שהייתה אז לרפובליקה עצמאית).

אולם לשני אלה קדם ללא ספק אחד האישים הגבוהים ביותר שהכיר העם היהודי.

רוני קרביץ הינו מרצה בתוכניות חוץ אקדמיות בקמפוסים המובילים. מרצה לארגונים עסקיים, חברות היי טק, בתחומי מחשבה, זהות והגות יהודית. הרצאתו "תפקיד היהדות בעידן הדיגיטלי" פורצת דרך, מרתקת וזכירה. משמש ככותב, יוצר תוכן קריאטיבי ב"גלובס" ו"וואלה", יועץ למיזמים חינוכיים, חברתיים, ופעיל בפורום מועצת ההסכמות בקונגרס הישראלי.

שתפו חברים

צ'ט כתבים

מאת: רוני קרביץ מה יש בהן, בעשרת הדברות, שאין במערכת חוקים אחרת? מה גרם לז'אן ז'אק רוסו להגדיר את משה "גדול המחוקקים בכל הזמנים" ומה

קרא עוד »

מאת: רונן פריבר 8 מיליארד אזרחי העולם, 195 מדינות,  בכל יום ויום בונים כל אחד את הכלכלה, מערכות החינוך, הבריאות, הנדל"ן, בניינים, בתי מלון וכו

קרא עוד »

מאת: רונן פריבר כיצד עולם הספורט מראה לנו שתופעה בה האדם חושב ומרגיש שלכוח מחשבותיו ובקשותיו יש השלכה על היבראות מציאות מסוימת לפי רצונו? הילדים

קרא עוד »

מאת: משה שמש ספר ישן, התנ"ך, בנה תמונת חזון של עבר המפואר, והציב לעם ישראל את חזונו, ייעודו ותקוות עתידו הלאומי, תקומה, קיבוץ גלויות ושיבת

קרא עוד »

מאת: נפתלי בר נתן כאיש אחד בלב אחד משמעותה של לקבל את התורה אינה להיות דתי, היא גם לא ללמוד את כולה או אפילו להצהיר

קרא עוד »

המים משולים לרגש, השמים משולים לאין סוף.

כאשר ישכיל האדם לנקות את הרגשות שלו בפנימיותו העמוקה, מימי האגם שבו יהפכו צלולים ונקיים עד כדי כך שהשמיים יהפכו חלק ממנו בהשתקפות מדהימה, ואז יתחלף הפתגם "השמים הם הגבול" והפתגם "השמיים ואני אחד" יתפוס את מקומו.
ההבדל בין לקחת ולקבל

כשהאדם רוצה או צריך דבר מה הרצון שלו עלול להפוך אובססיבי ומתוך כך הוא עשוי לדרוש את מושא הרצון בכל מחיר עד כדי כך שהוא ייקח אותו בניגוד לרצונו העמוק של הנותן.

קרא עוד »

ב"פרשת שופטים חומש דברים" נבנית מערכת המשפט העברית, דיינים ושופטים עם סמכויות ושיניים ושוטרים עוצמתיים המבצעים את פסקי הדין⚖️🪚הרלבנטיות לימיינו כה רבה חלקים רבים מארצנו

קרא עוד »

יוצא מעבדות לחירות, מנצח אויבים, קורע את ים סוף, מתעלה לדרגת אמונה, אחדות, אהבה ומגיע למימד רוחני גבוהה ביותר ב"מעמד הר סיני"🌟ואז…נפילה למדרגה נמוכה ביותר:

קרא עוד »

החזון של העולה הראשון לארץ ישראל שעלה בגיל 75 עם אשתו שרי ולוט בן אחיו, היה באמונה, באהבה למה שהוא עשה ובדרך שהוא פרץ🐫למנהיג שהפיץ

קרא עוד »

"כי השחית כל בשר את דרכו על הארץ " נח, דור עשירי למין האנושי, הצדיק היחיד בדורו, בונה תיבה באמצעותה ינצלו הוא, בני ביתו ונציגים

קרא עוד »