איך לקנות ידידים והשפעה בחברה? קורס מזורז ברכישת קסם אישי

מאת: רוני קרביץ

מנהיגות אינה בהכרח תכונה מולדת, אפשר לרכוש אותה עם כמה כללים פשוטים אותם מציע רבנו יונה מגרונה שבספרד

חשבתם פעם מה הופך אנשים מסוימים למנהיגים דגולים?

מה באישיות או בהתנהגות שלהם גורם לאחרים לציית לפקודות שלהם, לכבוש?

מה גורם לסביבה שלהם להאזין ברוב קשב ל'מנהיג', לקבל את העצה שלו, לקבל אותו כאוטוריטה, ולפנות אליהם ביראת כבוד?

נקצר לכם תהליכים. זה לא גובה, זה לא טון דיבור רדיופוני, ולא מראה פנים נעים המשדר נינוחות וקשיחות בו זמנית.

עובדה, נסו לדפדף בראש על אנשים שהיו פופולריים בחברה, לא אחד או שניים, קחו לפחות עשרה כאלה, ונסו להיזכר האם בכל האנשים הללו בלטו תכונות האופי האלה. למיטיבי לכת – נסו אפילו לעשות טבלה, ונסו לבחון אלו תכונות חופפות לכולם.

ואלה לא המשתנים החיצוניים, שאף שאין לזלזל בהם – עדיין הרי שרבים האנשים שניחונו בהם, ועדיין החברה אינה מקבלת אותם כמעצבי השיח ומנהיגים חברתיים.

כדי להבין מה כן הופך אנשים לכאלה, פנינו לבדוק מה טוען אחד מגדולי המנהיגים בכל הזמנים, האדם שהפך את ישראל לאימפריה ולמעצמה בינלאומית, ואף זכה בתואר "החכם מכל האדם", שלמה המלך.

כדאי להקשיב לאיש, שלבטח מבין מילה או שניים במנהיגות. ואת הסוד שלו הוא כותב בספר משלי בשלוש מילים "לתאווה יבקש נפרד".

תחבירית, אני מוכרח לציין, המשפט הזה קצת מוזר. וכדי לפצח את הצופן הזה פניתי לספריו של אחד מגדולי ההוגים היהודיים שחי בגירונה-ספרד, במאה ה-13, רבנו יונה. בספרו "שערי תשובה" הוא מסביר את הדבר הבא: לפעמים אנחנו מגלים אדם שהוא נפרד מכל חבר ועמית, כלומר אדם מבודד חברתית ושלא מסתדר עם הזולת, קצת מסורבל חברתית ולא ממש מסתדר. אנחנו שואלים את עצמינו מדוע זה קורה.

בכן, מבלי להכליל, פעמים רבות הבדידות החברתית נובעת בגלל האדם עצמו: יתכן שהאדם הזה, איך לומר בעדינות, מעט אנוכי.

זה הכל.

לא איש רע, לא איש מריבות, ובטח שלא טיפוס עוין. הוא פשוט מעדיף את הנוחות שלו לפני הנוחות של הזולת. מקדים את האינטרסים והתאוות שלו לפני החברים.

נו, אתם הייתם רוצים חבר כזה?

טיפוס שכשתרצו לצאת לבר, הוא יעדיף סרט. כשתרצו לקנות יחד מתנה למישהו "לא יסתדר לו", אדם שתמיד מתעקש ועומד על שלו, ורואה את עצמו במרכז.

לא מתוך רוע – כן מתוך רצון לספק את גחמותיו.

את המשפט "לתאווה יבקש נפרד" מתרגם רבנו יונה כך: "נפרד- יבקש תאווה". מי שנפרד מהחברים שלו, זה מפני שהוא מבקש ומעוניין קודם כל לספק את עצמו.

אדם שרוצה לשפר את כישוריו החברתיים צריך לזכור שלחברים יש מחיר. להשתלבות בחברה יש מחיר, לעיתים על האדם להעדיף את האינטרס של הזולת – כדי לזכות בחברות.

שימו לב – כפי שאתם הייתם מעדיפים לשהות במחיצתו של האדם הנוח, המבליג, המוותר, המתחשב, ככה גם אתם יכולים להוות את האישיות המקסימה הזו, הנאצלת, המפרגנת, המחמיאה, המתחשבת. (לא אמרתי להיהפך לסמרטוט, יש מקרים עקרוניים בהם האדם יעמוד על שלו)

זה לא פועל ב'בום', וזה לא קסם, אבל זה תהליך שאם תיכנסו אליו –  החברה תקלוט את זה אט אט, ואתם תרגישו את זה בתוך עצמכם.

רוני קרביץ הינו מרצה בתוכניות חוץ אקדמיות בקמפוסים המובילים. מרצה לארגונים עסקיים, חברות היי טק, בתחומי מחשבה, זהות והגות יהודית. הרצאתו "תפקיד היהדות בעידן הדיגיטלי" פורצת דרך, מרתקת וזכירה. משמש ככותב, יוצר תוכן קריאטיבי ב"גלובס" ו"וואלה", יועץ למיזמים חינוכיים, חברתיים, ופעיל בפורום מועצת ההסכמות בקונגרס הישראלי.

שתפו חברים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

צ'ט כתבים

מאת: משה שמש קווים לזהותו של המסורתי במדינת ישראל ע"פ סקרים נרחבים המסורתיים הם הציבור הגדול בישראל,  כ33 אחוז מגדירים את עצמם מסורתיים, הם כוח

קרא עוד »

מאת: רוני קרביץ מה יש בהן, בעשרת הדברות, שאין במערכת חוקים אחרת? מה גרם לז'אן ז'אק רוסו להגדיר את משה "גדול המחוקקים בכל הזמנים" ומה

קרא עוד »

מאת: רונן פריבר 8 מיליארד אזרחי העולם, 195 מדינות,  בכל יום ויום בונים כל אחד את הכלכלה, מערכות החינוך, הבריאות, הנדל"ן, בניינים, בתי מלון וכו

קרא עוד »

מאת: רונן פריבר כיצד עולם הספורט מראה לנו שתופעה בה האדם חושב ומרגיש שלכוח מחשבותיו ובקשותיו יש השלכה על היבראות מציאות מסוימת לפי רצונו? הילדים

קרא עוד »

מאת: משה שמש ספר ישן, התנ"ך, בנה תמונת חזון של עבר המפואר, והציב לעם ישראל את חזונו, ייעודו ותקוות עתידו הלאומי, תקומה, קיבוץ גלויות ושיבת

קרא עוד »

מאת: נפתלי בר נתן כאיש אחד בלב אחד משמעותה של לקבל את התורה אינה להיות דתי, היא גם לא ללמוד את כולה או אפילו להצהיר

קרא עוד »

המים משולים לרגש, השמים משולים לאין סוף.

כאשר ישכיל האדם לנקות את הרגשות שלו בפנימיותו העמוקה, מימי האגם שבו יהפכו צלולים ונקיים עד כדי כך שהשמיים יהפכו חלק ממנו בהשתקפות מדהימה, ואז יתחלף הפתגם "השמים הם הגבול" והפתגם "השמיים ואני אחד" יתפוס את מקומו.
ההבדל בין לקחת ולקבל

כשהאדם רוצה או צריך דבר מה הרצון שלו עלול להפוך אובססיבי ומתוך כך הוא עשוי לדרוש את מושא הרצון בכל מחיר עד כדי כך שהוא ייקח אותו בניגוד לרצונו העמוק של הנותן.

קרא עוד »

ב"פרשת שופטים חומש דברים" נבנית מערכת המשפט העברית, דיינים ושופטים עם סמכויות ושיניים ושוטרים עוצמתיים המבצעים את פסקי הדין⚖️🪚הרלבנטיות לימיינו כה רבה חלקים רבים מארצנו

קרא עוד »

יוצא מעבדות לחירות, מנצח אויבים, קורע את ים סוף, מתעלה לדרגת אמונה, אחדות, אהבה ומגיע למימד רוחני גבוהה ביותר ב"מעמד הר סיני"🌟ואז…נפילה למדרגה נמוכה ביותר:

קרא עוד »

החזון של העולה הראשון לארץ ישראל שעלה בגיל 75 עם אשתו שרי ולוט בן אחיו, היה באמונה, באהבה למה שהוא עשה ובדרך שהוא פרץ🐫למנהיג שהפיץ

קרא עוד »