במקום שבו רוקדים עם ספרים

מאת: רוני קרביץ

זר לא יבין זאת, אבל כל מי שביקר פעם בבית כנסת בחג "שמחת תורה", השמיני שבימי חג הסוכות, ולא משנה באיזו עדה או באיזה מקום בעולם, נכח באותו אירוע מכונן:  יהודים פותחים את ארון הקודש, זה שעל פי הכללים אין פותחים אתו "סתם כך", מוציאים ממנו את ספר התורה, זה שאף פעם לא מוציאים אותו "סתם כך", ויחד עם הספר, חבוקים בו, רוקדים סביב הבימה בבית הכנסת.

ריקודים המביעים בכיראוגרפיה ותנועות חיצוניות, שמחה פנימית פורצת גבולות.

וזה בהחלט נשמע חריג, שלא לומר מוזר בקרב תרבויות אחרות.

אין לנו ספק לרגע שגם האמריקני וגם הצרפתי גאים מאוד בספר החוקים שלהם. אולם יחד עם זאת, אין כל טקס שבו הצרפתים יוצאו את ספר החוקים וירקדו איתו בכיכר המרכזית של פריז. זה פשוט לא זה.

החוק מהותו ומטרתו להגביל. הוא מגביל את האזרח מלפעול בדרכים מסוימות העלולות לסכן את עצמו או לפגוע בסביבה או בחברה. הוא אילוץ הנובע מכך שיותר מאדם אחד חולקים את אותה פיסת ארץ, ולכן יש לקבוע איזשהו סדר חברתי תקין שיאפשר לכל אחד למקסם את ההנאה, התועלת והשימוש ממשאבים מוגבלים, תוך מינימום פגיעה בזולת.

כשמסתכלים על זה ככה, זה די מוזר לחשוב על כך שזו "סיבה למסיבה".

אז למה יהודים רוקדים ומביעים שמחה נלהבת (והיא אכן כנה ואמיתית!) ביום שכזה?

השאלה היא לא "האם למדתי תורה" – אלא "מה התורה לימדה אותי"

חג שמחת תורה הוא היום בו העם היהודי סיים מחזור שלם של "פרשת השבוע". מחזור לימוד מלא של כל חמשת חומשי התורה. מעבר על כל פינות וזוויות החשיבה של היהדות. מסעו של אברהם, ירדת יעקב למצרים, הגלות והגאולה, מעמד הר סיני והמסע במדבר, קריאת התיגר של קורח וחטא המרגלים.

כל לימוד שכזה מאיר זווית נוספת בחיי האומה – ובחיינו האישיים והפרטיים. הוא מעשיר את אישיותנו ומחזק את הזהות שלנו.

השמחה אותה מביעים היהודים בחג זה היא שמחה פנימית. של חיבור, של עוצמת הרוח, של הבנה שמקור כוחנו נמצא בין אותיות התורה, וזהו השלד הרוחני והתרבותי שהחזיק את העם היהודי לאורך תקופות קשוחות במיוחד, והוא האיר את חיינו ולא הניח לנו למעוד למחוזות הנהנתנות והשפחיתות בעיתות של שפע.

ושמחת בחגך, כותבת התורה על חג הסוכות, "והיית אך שמח" היא מוסיפה על היום הזה, יום שהוא כולו חיבור ושמחה.

רוני קרביץ הינו מרצה בתוכניות חוץ אקדמיות בקמפוסים המובילים. מרצה לארגונים עסקיים, חברות היי טק, בתחומי מחשבה, זהות והגות יהודית. הרצאתו "תפקיד היהדות בעידן הדיגיטלי" פורצת דרך, מרתקת וזכירה. משמש ככותב, יוצר תוכן קריאטיבי ב"גלובס" ו"וואלה", יועץ למיזמים חינוכיים, חברתיים, ופעיל בפורום מועצת ההסכמות בקונגרס הישראלי.

שתפו חברים

צ'ט כתבים

אבי מויאל יועץ ומלווה חברות עסקיות , חברות ביטוח , סוכניות ביטוח, קרנות וגופים פיננסיים, במשך 11 שנים היה במגוון תפקידי ניהול אסטרטגיים  עד לתפקיד

קרא עוד »

נפתלי בר נתן מומחה ניהול מערכי שיווק ומכירות של פרוייקטים בתחום המגורים בנדל"ן , יועץ לחברות ועסקים בעולמות של תכנון אסטרטגי, פיתוח, הדרכות, ניהול סיכויים

קרא עוד »

נפתלי נאור ירושלמי שורשי, פעיל חברתי בנושאי ילדים ונוער בסיכון עם סיכוי, איש ציבור הפועל להבטחת עתידה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, חיזוק

קרא עוד »

רונן פריבר  איש יהלומים, (יהלומן ותיק) מייצר מגוון מוצרי עילית בעולם היהלומים, מרצה והוגה דעות בתחום פילוסופיה יהודית, איש רוח, פעיל חברתי. מייסד חברת אור

קרא עוד »

יניב שני עורך דין, שמאי מקרקעין, מנהל מערכי יזמות בנדל"ן, חברת אביב שני, מנהל את פעילות טאוור צ'ק, מרצה ופעיל בתחומי חיבור לזהות היהודית, סביבה,

קרא עוד »

משה שמש קופירייטר, יועץ אסטרטגי לחברות, מומחה לשיווק דיגיטלי, יזם חברתי ופעיל בתחומי זהות יהודית עכשווית!  מייסד יהדות דיגיטלית, הוגה, כותב, מפיץ משנת 2015 קצרצרים

קרא עוד »

רוני קרביץ: מרצה בתוכניות חוץ אקדמיות באוניברסיטאות העברית, תל אביב, בן גוריון, הטכניון חיפה, רייכמן הרצליה! מייסד יהדות דיגיטלית, מרצה לארגונים עסקיים, חברות היי טק,

קרא עוד »

מאת: משה שמש קווים לזהותו של המסורתי במדינת ישראל ע"פ סקרים נרחבים המסורתיים הם הציבור הגדול בישראל,  כ33 אחוז מגדירים את עצמם מסורתיים, הם כוח

קרא עוד »

מאת: רוני קרביץ מה יש בהן, בעשרת הדברות, שאין במערכת חוקים אחרת? מה גרם לז'אן ז'אק רוסו להגדיר את משה "גדול המחוקקים בכל הזמנים" ומה

קרא עוד »

מאת: רונן פריבר 8 מיליארד אזרחי העולם, 195 מדינות,  בכל יום ויום בונים כל אחד את הכלכלה, מערכות החינוך, הבריאות, הנדל"ן, בניינים, בתי מלון וכו

קרא עוד »